Napi 3 baleset nem a járművezetők hibájából

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek számának csökkentése prioritást képez az Európai Unióban, így Magyarországon is. Hazánkban 2006 és 2012 között meredeken csökkent az esetek száma, ám 2012 után ismét emelkedőben a mutató, ami komoly kérdéseket vet fel.

A rádiós, televíziós és internetes híradások kis túlzással minden nap be kell, hogy számoljanak komolyabb balesetekről hazánk útjain. Mindannyiunk biztonsága érdekében érdemes lehet fokozott társadalmi kampányt folytatni az ügyben, hiszen nem kizárólag a járművezetők okolhatók a balesetek kiváltásában, hanem meglepő módon a gyalogosok, a pályahibák, a járművek utasai, valamint a járművek műszaki állapota is közrejátszik.

Magyarországon 2001 óta 323.602 személyi sérüléssel járó baleset történt, a legkevesebb 2012-ben (15.174), a legtöbb pedig 2006-ban (20.977)

Az Európai Unió 2010-es közlekedésbiztonsági akcióterve a 2011-2020-as időszakra állapított meg ambiciózus célokat. A program elsősorban a halálos sérülésekkel járó balesetek csökkentésére koncentrál. Az emberélet nyilvánvaló védelme mellett gazdasági szempontból évente mintegy 130 milliárd euró a balesetek költsége a társadalom számára. Magyarországon egy 2011-2013 közötti időszakban a közlekedésbiztonsági program a személyi sérüléssel járó balesetek 2001-es adataihoz mérten 2015-re 50%-os csökkenést irányozott volna elő. Az adatok elemzésekor látható, hogy az erőfeszítések ellenére ez nem következett be.


Az adatok elemzésekor látható, hogy elsősorban a járművezetők a balesetek okozói, átlagosan az esetek 90%-ában

Ezt követik a gyalogosok, évente mintegy 1000-2000 ilyen baleset történik hazánkban, vagyis naponta legalább három. Okolhatók még olyan banálisnak tekinthető tényezők is, mint a rengeteg pályahiba, a járművek műszaki állapota, illetve az utasok.


A járművezetők mellett tehát a gyalogosokra érdemes összpontosítani az esetek számának redukálásához. 2001-ben még 2031 balesetet okoztak a járókelők, ez 2018-ra több mint a felére csökkent, 966-os értékkel.


Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága 2019. május 13-a és 19-e között Zebra terv elnevezéssel baleset-megelőzési kampányt hirdetett

Az akció célja az volt, hogy a közlekedés legvédtelenebb szereplőit, a gyalogosokat helyezze a megelőzés fókuszába, hiszen az ilyen típusú balesetek szinte egytől-egyik személyi sérüléssel járnak. Az akció keretében felhívták a gyalogosok figyelmét a szabályos, körültekintő közlekedésre, amire azért is van nagy szükség, mert egy felmérés szerint a magyar gyalogosok mindössze 20%-a ismeri pontosan a KRESZ rájuk vonatkozó előírásait.


Az európai elköteleződés a balesetek számának visszaszorításában, a magyarországi akciók és programok úgy tűnik, hogy napjainkban még nem érik el a kívánt hatást

Az esetek száma 2012 óta folyamatosan növekvő tendenciát mutat. A gyalogosok ugyan jelentősen kevesebb balesetet okoznak a 2001-es adatokhoz képest, viszont a pályahibák, a járművek műszaki állapota vagy az utasok figyelmetlensége miatt előidézett balesetek tekintetében egyfajta stagnáló állapot alakult ki.


Mindannyiunk védelmében érdemes lehet intenzív, hosszan tartó kampányokat tervezni azért, hogy hazánkban is számottevő mértékben csökkenhessen a személyi sérülések és halálozások száma

Hazánk 2012-es időszakig elért kiemelkedő teljesítménye alapján kiérdemelte az Európai Közúti Biztonsági Tanács ETCS „PIN Award” díjat, melyet Brüsszelben adtak át. Azóta azonban romló statisztikákat látunk, így valóban szükséges lenne olyan átfogó intézkedésekre és kampányokra, amelyek növelnék a közutak közlekedésbiztonsági helyzetét, annak érdekében, „hogy mindenki épségben hazaérjen”.

Források: KSH adatbázis
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-10-343_en.htm
https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/irtad-2014-4-en.pdf?expires=1562832701&id=id&accname=guest&checksum=A3D67D80168B25976B7974A8729BB755
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/kozlekedesrendeszet/a-gyalogosok-vedelmeben-0
https://www.origo.hu/itthon/20081021-a-magyar-gyalogosok-nem-ismerik-a-kreszt.html
http://www.baleset-megelozes.eu/cikk.php?id=590

Share

COVID-19: A világon összesen
10,809,992
Igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Italy
240,760
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Spain
296,739
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Peru
288,477
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Brazil
1,453,369
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Slovakia
1,687
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33
Poland
34,775
Összes igazolt eset
Updated on 2020.07.02. 04:33

Legfrissebb adatsztorik

A kiskereskedelmi forgalom alakulása üzlettípusonként Magyarországon -Válságpszichológiai adatok válságos időkben

Mindannyiunk életében jelen van a COVID-19 járvány egyéni, családi, gazdasági és társadalmi hatása, ami gyakorlatilag 3 hónap alatt megváltoztatta szokásainkat, beidegződéseinket,...

A kereskedelmi szálláshelyek pénzügyi forgalmának alakulása – Friss hazai statisztikák

A koronavírus járvány hatása a magyarországi ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom alakulására is jelentős negatív hatást gyakorolt, ám talán a turisztikai...

Datacoaching szolgáltatás

Mi a datacoaching?

Egy olyan coaching és tanácsadási szolgáltatás, melynek során a vezetők vizualizációval, elemzésekkel...

Miért szükséges a datacoaching?

Lássuk be, a legtöbb vezető nem most esett ki az iskolapadból. És...

Datacoaching módszertan

Az adatújságírás és a datacoaching kapcsolata Mi köze van...

Mi köti össze az adatok világát a szervezeti kultúrával?

Ha egy szóval kellene meghatározni akkor a transzparencia. Tapasztalatom és...