A német minta Európa-bajnok

Mintegy két évtizeddel ezelőtt Németországot gyakran piszkálták azzal, hogy nagyjából annyi értelme van a megújuló energiaforrások közül a napenergiába fektetniük, mintha ananászt szeretnének termeszteni Alaszkában.

Az összehasonlítás találó, hiszen Németország területén az éves napsütéses órák száma a fent említett amerikai államéhoz hasonló mértékű, egyben a mutató a legalacsonyabbak közé tartozik Európában. Mindez azonban nem vette el az állam, a cégek és a lakosság kedvét attól, hogy világléptékben is számottevő szereplővé váljanak a napenergia piacon. Egy közvéleménykutatás tanúsága szerint a német lakosság 85%-a szeretné, hogy a napból származó energia legyen az elsőszámú energiaforrás a jövőben.


A napsütéses órák éves átlagának viszonylag kedvezőtlen jellege ellenére Németország 1990 óta folyamatosan növelte a napkollektorok felületét, amely mutatóban első helyen áll az Európai Unióban, a kontinensen egyedül Törökország előzi meg

A fotovoltaikus (napelemes) forrásokból származó áramfogyasztás exponenciálisan emelkedett az elmúlt évtizedekben, ám a kormányzati döntések és a törvényi keretek módosulása következtében bizonyos fokú lassulás következett be a 2012-es évet követően. Mindenesetre, a német elképzelések szerint 2030-ra mintegy 99 millió négyzetméter napkollektor felülettel fognak rendelkezni.


Németország 16 tartományából Bajorországban és Baden-Württembergben található a napelemes kapacitás mintegy 50%-a, ám összességében minden egyes tartományban találhatóak ilyen jellegű rendszerek

A kapacitás fokozatosan növekvő, ám lassuló tendenciát mutat. Az üzemek nettó maximális kapacitása így is a legmagasabb egész Európában, a 2017-es évben hozzávetőleg 42 ezer MW állt rendelkezésre, melyet Olaszország feleannyi, 19 ezer MW-al követ.


Németország mintáját elsősorban Törökország követi, ám a német megoldások számos országot arra inspiráltak, hogy olyan gazdasági és törvényi hátteret biztosítsanak a napenergia elterjesztéséhez, amely a lakossági és vállalati szektort egyaránt ösztönzik a tiszta, zöld energiaforrások kihasználására.

Németország világviszonylatban is meghatározó szereplő a napenergia piacon, a 2012-es évet követő visszaesés ellenére. A fototermikus energia viszonylatában Németországot ugyan megelőzi Spanyolország és Törökország is, de a közel 43 GW-os fotovoltaikus üzemi kapacitás (2017) így is a 4. legnagyobb volt a világon, követve a rangsort vezető Kínát, az Egyesült Államokat és Japánt. Ennek tükrében nyugodtan állíthatjuk, hogy Németország az Európa-bajnok.


Szemben a nagy és központosított üzemek elterjesztésének logikájával, több ezer kisebb napkollektor működtető cég játssza a főszerepet a német energiarendszerben

A német cégek versenytársai elsősorban az olcsó technológiát kínáló kínai riválisok. A versenyhelyzetet nehezíti a tény, hogy Németországban a munkaerő költsége magasabb, és a panelek gyártásakor szigorúbbak a környezetvédelmi előírások. Másik oldalról azonban a kínai cégekkel folytatott verseny miatt begyűrűzött egy árcsökkentő hatás, amelynek következtében ma már a napenergiából előállított áram a legolcsóbb energiaforrás Németországban. 1 KWh termelésének a költsége 3,7 eurócent, vagyis mintegy 12 Ft.

Németország még egy tekintetben vezeti a rangsort az európai országok között. Energiahatékonysági vonatkozásban is azt kell mondanunk, hogy a német minta rendkívül sikeresnek bizonyul.

Míg 1975-ben a német háztartások több mint fele olajfűtéssel működött, addig mára ez az arány csak 25%. A 2016-ban épült új otthonok 60%-ában már megújuló energiaforrások biztosították a hőt. Mindehhez hozzájárul a német kormány pénzügyi támogató rendszere is, csak 2015-ben 53 milliárd eurót költöttek energiahatékonysági beruházásokra. Az üzemek nettó maximális kapacitásának fokozatos, ám nem kiugróan magas arányú növelése is ebbe az irányba mutat.


Összességében látható, hogy Németországban a napenergia kihasználásának relatíve kedvezőtlen földrajzi adottságai sem szabnak határt, hiszen a több napfényt kapó mediterrán országokkal szembeni összehasonlításban is Németország található vezető pozícióban

Összhangban az európai uniós irányelvekkel, Németország célja, hogy 2020-ra az energiaszükségletek (hűtés-fűtés) 14%-a megújuló energiaforrásokból történjen. A trendek arra engednek következtetni, hogy Németország képes lesz megfelelni annak az uniós irányelvnek is, melynek értelmében 2021-től az újonnan épült otthonok mindegyike fenntartható energetikai megoldásokkal fog rendelkezni, ami a klímavédelmi elképzelésekkel is összhangban mindenképpen egy vonzó perspektíva, egyben követendő példa a többi ország számára.

Források: EUROSTAT adatbázis
http://www.energiewende-global.com/en/heat.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_in_Germany
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/solar-power-germany-output-business-perspectives
https://www.wired.com/story/in-germany-solar-powered-homes-are-catching-on/
https://www.solarwirtschaft.de/fileadmin/media/pdf/fahrplan_solarw_engl.pdf

Share

COVID-19: A világon összesen
30,358,098
Igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Italy
293,025
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Spain
625,651
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Peru
750,098
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Brazil
4,457,443
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Slovakia
6,021
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21
Poland
76,571
Összes igazolt eset
Updated on 2020.09.18. 07:21

Legfrissebb adatsztorik

A kiskereskedelmi forgalom alakulása üzlettípusonként Magyarországon -Válságpszichológiai adatok válságos időkben

Mindannyiunk életében jelen van a COVID-19 járvány egyéni, családi, gazdasági és társadalmi hatása, ami gyakorlatilag 3 hónap alatt megváltoztatta szokásainkat, beidegződéseinket, és...

A kereskedelmi szálláshelyek pénzügyi forgalmának alakulása – Friss hazai statisztikák

A koronavírus járvány hatása a magyarországi ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom alakulására is jelentős negatív hatást gyakorolt, ám talán a turisztikai...

Datacoaching szolgáltatás

Mi a datacoaching?

Egy olyan coaching és tanácsadási szolgáltatás, melynek során a vezetők vizualizációval, elemzésekkel...

Miért szükséges a datacoaching?

Lássuk be, a legtöbb vezető nem most esett ki az iskolapadból. És...

Datacoaching módszertan

Az adatújságírás és a datacoaching kapcsolata Mi köze van...

Mi köti össze az adatok világát a szervezeti kultúrával?

Ha egy szóval kellene meghatározni akkor a transzparencia. Tapasztalatom és...